Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Apostille

Apostille to poświadczenie, że dany dokument pochodzi z właściwego urzędu — jest autentyczny. Apostille można uzyskać tylko w kraju wydania tego dokumentu. W Polsce apostille można uzyskać w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, ale niektóre dokumenty wymagają uprzedniego poświadczenia przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Apostille można uzyskać w przypadku dokumentów urzędowych, w tym sporządzonych lub poświadczonych przez notariusza. Apostille umieszczane na kopiach dokumentów poświadczonych notarialnie nie zawsze jest akceptowana w taki sam sposób jak oryginał – często Statutu Spółki wydane przez rejestr jest łatwiej zaakceptowany niż notarialny odpis statutu.

Nie wszystkie dokumenty muszą być opatrzone apostille, są też kraje, w których uznawana jest legalizacja dokumentu. Lista krajów, a także zasady apostilizacji dokumentów, są wymienione w Konwencji Haskiej z 5 października 1961 r. Kraje, które nie są wymienione jako strony konwencji, akceptują legalizację dokumentu.

Konwencja haska nie obejmuje dokumentów sporządzonych przez przedstawicieli dyplomatycznych lub urzędników konsularnych, jak również dokumentów administracyjnych odnoszących się bezpośrednio do operacji handlowych lub celnych.